colinasmarsvin

Alla inlägg den 17 mars 2011

Av colinasmarsvin - 17 mars 2011 20:24

Jag upphör aldrig att förvånas över vilka som ringer/mailar på mina marsvinsannonser. Det är självklart att folk har frågor. Okunnighet är aldrig ett hinder för att köpa marsvin hos mig. Så länge intresset finns för att lära ser jag det bara som positivt om en blivande marsvinsmatte/husse har miljoner frågor om sina nya familejedelemmar!


Men en del...I mina annonser skriver jag klart och tydligt att marsvin skall bo minst två och två...med ANDRA marsvin. Ändå får jag frågor som "kan den bo med en guldhamster/kanin/ensam" alt. "Jag har haft marsvin förr och den bodde ensam hela livet så det går bra"


"Är den renrasig?" är visserligen ingen konstig fråga alls men i kopmbination med fortsättningen "Man kan para henne med den och den rasen för att ta reda på vilken ras hon tillhör"...blir det lite märkligt i mina öron. Är det så viktigt att veta ras på en lurvtuss att man är beredd att riskera livet på nämnda lurvtuss för att få veta?


Orden "Vi vill köpa den för 100kronor" (i annonsen står den skyhöga summan 200kr)gör att jag nästan lägger på luren i örat på den som ringer. Har du inte råd att betala 200 pänn för en lurvtuss har du knappast råd med veterinärvård om lurvtussen blir sjuk!


Favoriten var faktiskt en som nyligen ringde och meddelade att h*n ville ha "den lurvige" på bilden. H*n ville ha den med en guldhamseter och h*n ville köpa den för 100kronor.


Mot slutet kunde jag inte mer än skratta och meddela att mina lurvtussar kostar minst 400kr eftersom dom kommer två och två och att h*n kunde kika in på hemsidan för att läsa om hur ett marsvin skall skötas... H*n skulle fundera på saken.


Kanske är jag en tjurskallig och kräsen människa för många av mina lurvtussar stannar ett bra tag innan de hittar nya hem. Om jag glatt reade ut dem till första bästa skulle jag säkert "bli av med" hela gänget på en vecka. Men jag sover gott med vetskapen om att alla lurvtussar som lämnar mig hamnar i kärleksfulla hem hos intresserade familjer som vill dem väl...sen må jag vara en besservisser och tjurskalle i en del människors ögon, det gör mig ingenting.


 

Ovido - Quiz & Flashcards