colinasmarsvin

Alla inlägg under mars 2010

Av colinasmarsvin - 25 mars 2010 20:48

I veckan har jag fått mail med uppdateringar om hur två tjejer som flyttat härifrån har det. Jag brukar alltid maila eller ringa efter ett tag för att höra att allt är som det skall och fråga lite om hur marsvinen har det i sina nya hem och det är alltid lika roligt att höra att allt är bra! Sunny och Busan som flyttade från mig senast har hittat varsina hem som låter jättebra och båda familjerna är så glada över sina små.

Av colinasmarsvin - 23 mars 2010 19:30

Just nu bor det 8 marsvin i omplaceringen som alla söker nya kärleksfulla hem där de får vara en aktiv del av familjen. Här kommer en presentation av de inneboende.


   

Marshmallow & Sockervadd. Marshmallow köptes som avelsdjur åt barn och efetr att ha blivit pappa till tre kullar fanns det inte längre plats för honom i hans hem. Han är en släthårig kille, vit brun och svart på ca:10 månader. Blyg men inte speciellt rädd. Han son Sockervadd är ca:10 veckor gammal och korsning släthår och virvel. Sockervadd ser väldigt annorlunda ut med halva kroppen "normal" virvel och andar halvan nästan långhårig virvel, helvit är han. Killarna bor ihop idag och fortsätter gärna med det.


 

Rimfrost(DEW) & Tzatziki kom hit i mammas mage för ett par månader sedan. Killarna är snart fem veckor och redo att flytta till nytt hem.  Rimfrost och Tzatziki är två mycket nyfikna och framåt killar. Busiga och popcornskuttar frö fullt precis som glada ungar skall! Eftersom de är lite springigare och "svårare" att hantera än de vuxna lite större marsvinen ser jag allra helst att småkillarna hamnar hos någon vuxen eller mycket försiktiga barn över 10 år. På bilden är Tzatziki. Rimfrost har mörka ögon. Bor ihop med Bruno


 

Brunoär här för andra gången! Han åkte härifrån i september men fick komma tillbaka då hans burkompis tyvärr dött. Bruno är ett år gammal och en STOR personlighet! Han är en rejäl kille som är social och nyfiken. Han tycker om att kela och bada och sitter gärna uppe på hustaket och spanar på tjejerna i buren bredvid. Bruno är troligtvis korsning Teddy och virvel.


 

Annie är en 2,5 år gammal hona som bott ensam ett bra tag innan hon kom hit. Hon var ett typiskt "bortglömt" marsvin vars klor var extremt långa när jag fick hem henne. Hon har blivti mycket modigare sedan hon kom hit och är idag en nyfiken liten dam. Bor ihop med Astrid och Lillan.


   

Lillan (teddie) & Astrid (långhår) är två honor som båda är ca:2 år gamla. De är båda lite blyga och framförallt Astrid söker någon som tar sig tid att lära känna henne för att hon skall bli tamare. Tjejerna har bott tillsammans och vill flytta till ett gemensamt hem.


Om du letar efter en pratglad och nyfiken liten familjemedlem som gärna gosar i famnen och springer runt och upptäcker världen så är du välkommen att höra av dig. Tänk dock på att marsvin lever 5-8 år och behöver få vara en del av familjen hela livet. Marsvin får heller inte bo ensamma utan måste bo minst 2 och 2.

Av colinasmarsvin - 23 mars 2010 19:19

Ikväll var det storstädning i omplaceringen. Alla små ludna fick flytta ut ur sina boxar för att helt fräckt bli placerade i lådor under tiden jag röjjde loss. Efter en kort stunds protester, framförallt från småkillarnas håll, så insåg alla att de fått havre i sina lådor (normalt serveras bara hö och grönsaker) och då tystnade protesterna illa kvickt!


När alla boxar var nyspånade och möblerade igen fick de 8 ludna komma tillbaka hem igen och jag roade mig en stund med att titta på när de utforskade sina nygamla kvarter. Marsvinen beter sig alltid som om de kommit till ett helt nytt ställe när det är nyspånat. Antingen tycker de helt enkelt att det är spännande med den nya lukten eller så är de inte de smartaste djuren och glömmer snabbt var de varit.


När jag stod och betraktade dem så såg jag till min stora förvåning att Tzatziki tagit upp klättring. Han hoppar graciöst upp på den låga trälisten (20cm) som avskärmar tjejerna från killarna och klätttrar sedan runt på den nedre delan av hönsnätet som sitter ovanför listen. Tzatziki är det första marsvin jag sett klättra, är det ovanligt eller finns det fler där ute som roar sig med sådant?


Han verkade hur som helst tycka det var riktigt roligt att klättra runt och såg inte ut att ha något som helst intresse av att ta kontakt med tjejerna i boxen bredvid.


Här är Tzatziki för två veckor sedan ute på köksgolvet, 4 veckor gammal.


 


Av colinasmarsvin - 22 mars 2010 19:25

Det här inlägget skrev jag på hemsidan för en tid sedan men det är alltid aktuellt så här kommer det igen!


25/2 Idag kom det hit två nya marsvinshonor. De kommer från olika håll och den ena: marsvinstjejen Busan hade långa klor... den andra marsvinstjejen:Annie hade fruktansvärt! långa klor! Ägaren berättade på telefon att sonen tröttnat på att sköta marsvinet men ändå velat ha henne kvar. Så klorna var lite eftersatta menade hon. Jaja, långa klor har jag sett förr så det skulle inte bli några problem.

När jag lyfte ut den lilla damen ur sitt medhavda hus fick jag en lätt chock! Klorna var det värsta jag någonsin sett och det är ett under att hon över huvud taget kunnat gå. Jag berättade för ägaren vad jag tyckte och tänkte, dock i milda ordalag, och frågade varför hon såg ut som hon gjorde. Till svar fick jag att det var svårt att klippa klorna...

Så här såg lilltjejen ut i fötterna, föreställ er smärtan det måste innebära att försöka ta sig runt med de här klorna:  


Efter att jag fotat tog jag naturligtvis genast tag med klotången och fick ner klorna mycket bättre än jag räknat med! Nu är de nästan normallånga även om några av dem fortfarande är förvridna. Det som förbryllar mig så mycket är det faktum att ägaren verkligen tycktes bry sig om sitt marsvin. Hon visste vilken favoritgrönsaken var och ville verkligen att det skulel bli bra i nya hemmet.

Det går inte riktigt ihop för mig. Hur man kan tycka om någon och ändå behandla dem såhär? Vem som helst, marsvinsvan eller ej, kan ju se att det här inte är som det skall?

Så...kortfattat för idag: Klipp klorna på era marsvin! Om ni inte kan klippa själva, besök en veterinär eller djuraffär som gör det åt er. Eller ring mig så klipper jag!

Av colinasmarsvin - 22 mars 2010 19:21

Jag började skriva dagbok för marsvinshemmet på den befintliga hemsidan (www.colina.se/marsvin) men sedan insåg jag att en del av det jag skriver säkert kan intressera fler marsvinsfantaster och valde därför att flytta dagboken hit där den blir mer publik.


Mitt första inlägg blir en kort presentation av bloggen och verksamheten.


Jag som skriver driver ett litet omplaceringhem för marsvin strax utanför Norrköping. Jag har hållt på med omplacering sedan sommaren 2009 så det är än så länge relativt nytt. Jag driver det helt privat och tar emot marsvin i mån av tid och plats. Marsvin är en hobby jag har och jag föder varken upp eller ställer ut utan mitt intresse ligger främst i att ta hand om de marsvin som behöver hjälp på ett eller annat sätt.


Jag tar emot marsvin som blivit direkt vanvårdade men även marsvin som bott i kärleksfulla hem där tiden inte längre räcker till.


Hos mig får marsvinen ett tillfälligt hem tills nya lämpliga familjer dyker upp. Ibland går det rasande fort och ibland dröjer det flera månader innan rätt hem uppenbarar sig.


Här kommer jag skriva dels om marsvinens vardag. Presentera nya marsvin som flyttar in och berätta om marsvinens nya hem när de flyttat ut. Men jag komer också ta upp lite allmänt kring mina tankar och funderingar om marsvin och marsvinsskötsel.


Förutom att vara marsvinsfrälst så är jag en 26årig fotograf och formgivare som föder upp hästar. Min andra blogg som handlar mer om min vardag och hästarna finns på colina.bloggplatsen.se


 

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards