colinasmarsvin

Alla inlägg under augusti 2011

Av colinasmarsvin - 30 augusti 2011 20:45

Idag anlände två nya flickor till omplaceringen. Molly och Disa är båda 3 år gamla och vill flytta till ett nytt hem tillsammans. Molly är långhårig och Disa virvel. Båda är riktigt söta och verkar nyfikna och framåt trots att de är i en helt ny miljö. Molly chirpar vilket är lite ovanligt. Hon gör det lite då och då och jag har redan haft tillfälle att höra henne. Bilder kommer senare i veckan. Med tjejerna kom även en bur i fint skick som kan säljas med marsvinen. Tack för den!


När jag städade i uteburen idag hittade jag blodfläckar! En snabb koll visade att blodet kom från PimPim. Alla tjejer installerades snabbt i sin ordinarie bur i arbetsrummet och PimPim fick en ordentlig genomgång med tillhörande bad och rumphårsklippning. Det enda jag kunde se var ett litet pyttesår i baken på henne och att hon var lite kladdig. Hon är dock inte alls dålig i magen. I och med att hon är en gammal dam håller jag lite extra koll på henne. Nu sitter alla tjejer under hårdbevakning ett par dygn. Ser jag att blodet kommer från kisset blir det veterinärbesök.


PimPim är en så mysig tjej. Medan jag tvättar och klipper, pillar och letar sitter hon och kuttrar lite lätt förnärmat. När hon tycker att jag pillat nog börjar hon först tvätta och putsa sig själv i ilsken takt och sedan går hon över till att putsa mig. När inte ens det får mig att sluta biter hon ilsket i handduken hon sitter på.



Av colinasmarsvin - 11 augusti 2011 14:55

Gollum & Morgan har ordet:

Vi undrar en grej. När vi ibland spanar in marsvinsbrudarpå blocket på ser vi massor av andra marsvin som bara har ett par nävar spån (eller de där märkliga pelletsliknande sakerna många använder i burarna idag) som underlag i buren. Vi undrar: Är det någon som på allvar tror att det är bekvämt för oss att halka runt på ett kalt burbotten med lite spånstänk här och var? 


Om ni tror det kan vi meddela att det är skitobekvämt att behöva smyga fram för att inte halka! Vi vet för vi springer på mattes hala golv ibland. Om man busar loss och popcornar lite snyggt på halt underlag finns alltid risken att man halkar och gör sig illa ordentligt också...så det så. 


Och sen! Hur mysigt tror ni det är när pisset inte har någonstans att ta vägen utan bara liksom rinner runt på burgolvet? Äckligt...det är vad det är.


Varför vill mattar och hussar snåla med strö? Spånbalar är inte speciellt dyra har vi förstått och det skräpar faktiskt ner mer utanför buren om man har lite spån än mycket eftersom ett halkigt marsvin sprätter mer än ett som inte halkar runt.


Så, vi skäller på en del idag: Lägg in ordentligt med strö i buren hos era små! Det skall vara ett rejält lager som inte glider isär och visar burbotten så fort man röjjer loss. 


 

Å så är det med det! (Hälsar Gollum & Morgan)

Av colinasmarsvin - 3 augusti 2011 22:36

   

Nikita och PimsterImster

Ovido - Quiz & Flashcards