colinasmarsvin

Alla inlägg under augusti 2010

Av colinasmarsvin - 22 augusti 2010 20:51

Idag har vi klippt klor på alla tolv marsvin, fotograferat samtliga småttingar och lagt upp annons på marsvinssida och blocket. Snart är hösten här och jag hoppas verkligen kunna hitta hem åt ett gäng innan de måste flytta in igen. Sommaren har varit fullständigt död när det gäller intresserade marsvinsköpare!


Alla små är riktiga proffs- modeller. Poserar både hit och dit och lyfter snällt på hakan för ett grässtrå eller två.


Här kommer hela gänget...men ärligt talat velar jag fortfarande över tre småttingar. Nikita, Vildvittra och Sniff. Två kan stanna- en men helst två måste flytta..ändrar mig från daga till dag. Nikita och Vittra är skrajsna av sig och behöver verkligen hamna som en marsvinsvan vuxen. Hittar jag det perfekta hemmet för dem så får båda flytta...men det är svårt. Himla svårt. Här ser ni: Sunny, Sniff, Pomperipossa, Cherokee, Annie och Vildvittra.


         


 



Marshmallow skall kastreras och säljas efteråt. Tzatziki skall få en tur till veterinären eftersom han ser lite ful ut i huden. När han är fin igen skall ha få en ung killkompis, alt flytta till någon som vill ha en kompis till en bebiskille.

Av colinasmarsvin - 20 augusti 2010 18:32

Aldrig har jag haft så tama marsvin som nu! Att släppa ihop alla i storflock (ja för mig är tio marsvin i flock många!) och låta dem bo utomhus var det bästa jag gjort för dem tror jag bestämt. Så fort de hör mig ute på stallplan så sätter kören fart och de tystnar inte förrän de fått något ätbart.


Alla utom tre fegisar rusar fram när jag kliver in i uteboxen. Det är nästan så man blir stoppad i dörren. PimPim och Sala kliver direkt ut när dörren öppnas och springer över och under fötterna på mig medan jag försöker ta mig fram bland alla små pipande klumpar. Nu när jag lärt känna Marsvinet Morgan och Cherokee lite mer har jag insett att de är två riktgit trevliga indivdider. Båda är framåt och orädda och sitter gärna kvar för att bli kliade och klappade en stund.


Det är verkligen avkoppling för mig att komma hem efter en lång dag på jobbet (där jag har suttit inomhus hela tiden och försökt vara kreativ och skapa framför en dator) och gå direkt ut till småttingarna, sätta mig ned och bara andas medan de far runt och lever sina liv.


Idag kom Sunny tillbaka till omplaceringen och i helgen (mellan en trettioårsfest i Stockholm , inridning av en häst och en-vegetarisk- kräftskiva ikväll) hoppas jag hinna med att fotografera alla små och få ut lite annonser. Det är fullt, fullt här inför hösten och många som väntar på en plats.

Av colinasmarsvin - 7 augusti 2010 19:19


I veckan hade vi besök av några som funderar på marsvin. Satt en bra stund inne hos tjejerna som glatt traskade ut ur sina boxar och runt i sadelkammaren för att undersöka precis allt under tiden. Jag fick också ett mailf rån familjen som köpte Sunny för inte så länge sedan. Deras andra marsvin har gått bort och Sunny har blivit ensam. Det ser ut som om det blir ytterligare en tur för lilltjejen in i omplaceringen. Samtidigt som jag alltid är glad när de nya ägarna kontaktar mig och ger mig en chans att få veta vad som händer med marsvin som flyttat härifrån så känns det jobbigt att Sunny måste byta hem ännu en gång i sitt korta liv.


Båda hemmen hon flyttat till härifrån har varit riktigt bra. Hennes människor har verkligen brytt sig om henne...hon har bara haft otur med gamla burkompisar...Nästa gång måste hon hamna på ett ställe där hon får bo livet ut.


Idag har jag storstädat hos marsvinen. Röjjde loss i uteburen och tog ut all gammal halm och allt hö. Lade in nytt och fint i hela botten och gjorde en ny STOR halmhög i hörnan- mycket populärt. Efteråt möblerade jag som vanligt och sedan släppte jag ut alla tjejer och Marsvinet Morgan ihop i uteburen. Med alla nya och vindtyäta hus tyckte jag att även Sala och PimPim skulle få ingå i stora flocken. Sammanlagt tassar det runt åtta tjejer och en kile där ute nu och de verkar stortrivas!


Ägnade ett par timmar åt att fixa med dem och satt mig sedan ned i buren och bara kopplade av. Det är så fridfullt att bara sitt och titta när de undersöker allt nytt, kryper och gör gångar i halmhögen, mumsar gräs och äppelkvistar, busar med varann eller bara träcker ut sig i något av husen. Flockliv på stort ytor  är verkligen sättet att leva för ett litet marsvin!


Angående hannarna så funderar jag hit och dit. Ena dagen är jag fullt beredd att kastrera dem båda. Andra dagen ligger de i samma hus och vilar...Just nu funderar jag på att kastrera Marshmallow som är skrajsen och misstänksam och oftast den som ställer till det.


Till Tzatziki överväger jag att helt enkelt plocka hem en liten kille från en djuraffär! Jag vet jag vet, inte stödja djuraffären och jag behöver verkligen inte fler småttingar...MEN den lilla killen jag kanske väljer har inte valt att hamna i djuraffären, han vet inte om att jag gör något bra för framtida marsvin när jag INTE köper honom...och jag tror en liten kille skulle kunna passa riktigt bra ihop med Tzatziki. Dessutom vore det skönt att slippa kastrera. Operationer är aldrig kul att ta till om de kan undvikas!


Min kära sambo suckar lite åt mig när jag berättar om mina planer. Han förstår inte riktigt varför jag behöver ett tolfte marsvin för att få alla att fungera ihop tror jag.


Flickor:

 

PimPim


Fina Cherokee


   

VildVittra


Pomperipossa



 

 


Ovan:Nikita och Annie har en diskussion och Vildvittra undersöker ett nytt hus.

Ovido - Quiz & Flashcards