colinasmarsvin

Alla inlägg under maj 2010

Av colinasmarsvin - 23 maj 2010 16:15

I veckan flyttade Sockervadd och Bruno till nytt hem. Besöket tog lång tid och jag tror (som vanligt) att det kommer bli riktigt bra för dem.


I veckan tillkom också en liten tjej. Sunny som flyttade från mig i Februari kom tillbaka efter att henens komnpis tyvärr dött. Hon bor nu tillsammans med Annie och Pomperipossa och vill såklart ah ett alldeles eget hem hon också! Sunny är en tjej som är mycket lätt att bli förälskad i. Liten Teddyfröken är hon mes stooora ögon och ett vänligt sätt (liksom de flesta marsvin).


 


Sunny kan flytta med antingen Annie eller Pomperipossa, eller själv om det nya hemmet har en kompis som väntar på henne.


Igår tog jag itu med att stortäda hos marsvinen och passade även på att riva bort en avdelare som suttit i killarnas bur. Nu har jag bara två burar åt marsvinen men de är STORA. 2m*1,5 m har 2 respektive 3 marsvin att springa runt på. Eftersom jag själv fått mycket att göra med jobbet på sista tiden så minskar jag ned ordentligt på antalet marsvin och kommer utöver mina egna endast ha plats för 2-3 st i omplaceringen.


Det känns trist att behöva skicka folk vidare med sina marsvin och ställa andra i kö men jag mpåste hinna med också, alla marsvin måste få sitt och det tar lite tid varje dag. De som bor här idag bor såklart kvar tills de hittat permanenta hem men sedan blir det långsam intagning.

Av colinasmarsvin - 12 maj 2010 19:49

I Fredags när jag precis skulle åka iväg till Stockholm med häst och kamera för att ägna hela helgen åt en PRE träff (för de som inte är invigda så är PRE = Pura Raza Espanola, en hästras jag föder upp) så fick jag två mail som innehöll rop på hjälp och en länk till DEN HÄR artikeln.


Någon har valt att låta sina marsvin para sig, för det är som vi alla vet vansinnigt gulligt med små marsvinsungar...problemet är bara att marsvinshonor med marsvinshanar blir ännu fler marsvin och efter ett tag så står man där med många smågrisar som skall ha sitt varje dag.


Den vettiga människan avlar inte hejvilt över huvud taget och den halvvettiga människan inser åtminstonne att denne är orsak till antalet marsvin och ser till att ordna nya hem åt dem alla om situationen har blivit ohållbar. Osympatiska idioter väljer istället att stoppa alla marsvin i en svart sopsäck och bära ut dem i skogen!


Varför???


Jag förstår inte alls. Jag kan nästan tro på att någon mindre begåvad kan komma på idén att släppa ut marsvinen i det fria. Om inte annat så kan de kanske inbilla sig att marsvinen lever gott där ute i skogen. Även om verkligeten snarare är att marsvin som släpps ut i det fria går en plågsam död till mötes.


Om man nu vill släppa ut sina marsvin, varför dumpa dem i en säck där de inte ens har en chans? Vill man att de skall dö?


Om man vill ha livet av sina marsvin, varför dumpa dem i en säck? Vill man gärna ge dem en lång och plågsam död? Har marsvinen gjort något riktigt hemskt emot den här människan så att han/hon vill plåga dem onödigt länge? Så svårt är det inte att ha ihjäl ett marsvin om man verkligen vill. Även om man är en idiot och inte väljer den humana sättet- veterinären.


Jag förstår inte alls...


Hur som helst så erbjöd jag mig naturligtvis att ta hand om dem om ingen som kunde ge dem ett permanent hem dök upp. Dock var jag ganska säker på att flera skulle höra av sig. Folk vill gärna hjälpa till och rädda bara de vet vart de skall vända sig. Och mycket riktigt, många hörde av sig och ville hjälpa marsvinen!


Hur arg och ledsen jag än blev av att läsa artikeln och över en del människors brist på empati så måste jag ändå till största delen känna glädje. För förutom att jag fick flera mail om marsvinen från folk som verkligen brydde sig och erbjöd sig att hämta upp dem åt mig så finns det även andra människor som genast slänger sig på luren och vill hjälpa...och det ger lite hopp...tycker jag.

Av colinasmarsvin - 6 maj 2010 16:51

Dagarna rullar på och på marsvinsfronten händer det inte mycket alls. Alla smågrisar njuter av maskrosblad och gräs varje dag inomhus och väntar på att stora ute-inhägnaden skall vara färdig så de får gå ut och sola sig några timmar varje dag. Det har varit tyst kring marsvin en längre tid och jag undrar om det är semestertider som närmar sig och gör att de flesta avstår från att skaffa sig nya djur just nu? Igår fotade jag Simsala och Nikita i marsvinsstudion.


     


Ovido - Quiz & Flashcards