colinasmarsvin

Alla inlägg den 19 juni 2010

Av colinasmarsvin - 19 juni 2010 20:54

När jag städar till de små i omplaceringen gör jag som så att jag ställer upp dörren in till marsvinens rum och sedan mockar jag ut med spade och skottkärra. Ganska smidigt och går fort även om det ryker med en hel del rent spån med det skitiga.


Idag tyckte Tzatziki och Marshmallow att de behövde lite extra motion så medan jag mockade passade killarna på att tassa ut ur sitt rum och runt i sadelkammaren. De undersökte skottkärran, spånsäcken, sopborsten...och till slut hittade de tjejernas rum. Där blev det fart på dem. Visst har jag sett marsvin springa och skutta förr men den hastigheten som, framförallt Tzatzi höll idag gjorde mig lite imponerad. Han sprang i full fart mellan sitt rum och tjejernas rum. Hoppade elegant upp för den decimeterhöga kanten från dörren. Bort och flirta, upp över kanten, full galopp in i sitt rum, upp på hustaken ett efter ett...och så höll han på ivrigt kuttrandes.


Marshmallow  nöjde sig med att tassa runt och markera revir lite här och var och undersöka golvytan i lugn och ro. Båda var lite besvikna när jag var klar och sjasade hem dem igen. Besvikelsen gick dock över så snart de hittade högarna med maskrosblad jag placerat ut lite här och var.


Tjejerna var betydligt lugnare och tyckte inte alls det var nödvändigt at lämna rummet under städningen. Tvärtom var det intressant att hålla koll så jag gjorde ett ordentligt jobb!


När jag ser mina små busa och fara runt så tar det emot att omplacera dem måste jag erkänna...Jag VET att de allra flesat bara vill sina djur väl och att de kommer tas om hand på nästa sätt. Men alltför många marsvin hamnar stillasittandes i små burar. Även om man plockar ut dem en sväng varje dag så känns tanken på att de skall leva ett helt liv på en yta av 50*100cm sorglig.


Kanske skall jag egentigen inte alls ha omplacering utan istället starta ett pensionärshem för gamla skruttar som folk tröttnat på. Såna som får gå här och "skrota" så länge de mår bra.


Nya bilder på de små! Alla här under letar nya hem...tror jag.


 

Tzatziki flirtar med tjejerna.


 

Pomperipossa och Sniff (som jag snabbt döpt min nya virvelflicka till)


 

Sniff


 

Pomperipossa


 

Pomperipossa, Annie och Sniff


   

Jag fick ett önskemål om bilder på marsvinsrummen MED marsvin i, så här kommer det.


Ovido - Quiz & Flashcards