colinasmarsvin

Alla inlägg den 6 juni 2010

Av colinasmarsvin - 6 juni 2010 18:59

Ja det var ett  tag sedan sist. Dagarna går i rasande fart här hemma. Jobbet tar upp hela dagarna och kvällarna ägnas åt de små samt hästar och hundar och allt möjligt utom datorn. På marsvinsfronten är det lugna gatan för det mesta.Inga har tillkommit och inga har åkt men skall jag avra ärlig så har jag varit lite dålig på att annonsera också. Får ta tag i det någon dag snart...men det gör inte så mycket om de hänger kvar ett tag de små. De mumsar gräs och har det fint.


I helgen har vi äntligen fått ordning på stora uteburen på 10kvm. Nu är den säkrad med rejält tak överallt. Härligt att kunna släppa ut småttingarna varje dag framöver.


I Lördags hade jag dock en spännande kväll med mina egna små. Eftersom uteburen ännu ej var klar bestämde jag mig för att sätta dem alla fem i tillfälliga uteburar för att beta. På kvällen skulle jag plocka in dem alla i reseburen för hemfärd och det går fint tills jag lyfter upp VildVittra. Som namnet antyder är hon en vilding. Djuraffärsmarsvin som hon är i grunden så är hon lättskrämd och tycker att mönniskor mest är ett nödvändigt ont på (i) vägen till maten.


Nåväl. Lilla damen tar ett elegant skutt ur min famn (jag satt ned så ingen skada skedd där) och rejsar iväg in i grönsakslandet under ett gäng rabarber med stora blad. Jag hiner tänka att SHIT hon försvinner och kastar mig på backen för att kunna se henne medan jag ringer på förstärkning. Efter en stund är vi  fem personer som försöker lokalisera lilldamen. Hon skyndar sig såklart från det bekväma grönsakslandet ned för en slänt och in i ett taggigt buskage där marken är täckt av brännässlor!


En liten dam försvinner snabbt så det finns varken tid att gå in och hämta tjockare byxor eller handskar innan jag dyker ned i nässlorna (AJ!). Två personer kryper i nässlorna medan tre andra står och håller utkik och tillslut klyckasjag få tag i henne genom att lägga mig platt på backen och åla in under en sten där hon gömmer sig. Hon blev ordneltigt uppskrämd- såklart (!) men helt oskadd tack och lov!..värre var det med oss tvåbenta...


I fortsättningen är det helt och hållet stora uteburen som gäller. Tryggt och fint för alla inblandade.


Damen till vänster på bild:

 

Ovido - Quiz & Flashcards