colinasmarsvin

Direktlänk till inlägg 4 juli 2010

Marsvinen flyttar ut

Av colinasmarsvin - 4 juli 2010 18:46

Idag fick jag nog av att bära småttingarna fram och tillbaka mellan huset och uteburen och bestämde mig för att låta alla tjejer bo ute på heltid. Uteburen är 10kvm stor och har tidigare fungerat som rastgård för hundar på pensionat. Den består av en rejäl markmatta i botten (täckt med jord), gunnebostängsel + hönsnät runt om och heltäckande tak på det. Jag räknar kallt med alla småttingarna kommer bo tryggt även på natten.


När jag väl bestämt mig  så inredde jag med några extra hus, en gosig filt i transportburen som även agerar bostad och en stor hög med hö. Sedan släppte jag ihop alla tjejer. Det kändes lite meningslöst att ha omplaceringarna och mina egna i olika avdelningar när de får så mycket större om de går tillsammans allihop. (Enda nackdelen är väl att jag tyckerd e funkar så fint tillsammans hela flocken på 8 marsvin att jag kanske får för mig att alla kan stanna!)


Att släppa ihop tjejmarsvin är rätt odramatiskt. Annie gjorde ett frösök att klättre på PimPim som svarade med att skrika till och putta på henne med rumpan. Sala travade efter Pomperipossa som pep och gick undan en halvmeter...och det var väl det. Drama? Sedan satt alla och åt, eller upptäckte de nya husen, eller solade sig.


 


             


Mysrullen blev snabbt populär! Om någon har ett par som ligger och skräpar där hemma så tar mina omplaceringar tacksamt emot dem!


Jag har förövrigt börjat fundera allvarligt på att kastrera både Marshmallow och Tzatziki. För de mesta fungerar de fint ihop även om de inte direkt kelar med varann. Men när det händer något oroande eller nytt så är det ett jäkla tandhackande grabbarna emellan. Tzatziki är också väldigt intensiv i allt han gör och kan ta till tänderna så fort något inte passar honom. Jag känner mig inte riktigt bekväm med att sälja dem och riskera att de hamnar på för trång yta och börjar bråka (och hur många har egentligen möjligtheten att låta sina marsvin bo på 2*1,5m?...Jag tror att en kastrering och varsitt harem med brudar skulle passa herrarna utmärkt!


Men... det får allt vänta till nästa lön.


 
 
merlins matte med brudarna

merlins matte med brudarna

4 juli 2010 23:46

Så underbart att se!
Och som sagt jag har ju saker till dig,
men det är svårt att dyka upp hos dig då både du och jag jobbar. Vill ju inte störa dig på helgerna. Men kanske du inte är så trött så jag kan dyka upp en vardagskväll med sakerna?
Hör av dig på mail!
kramar från oss här hemma

http://merlins-funderingar.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lilly

9 juli 2010 16:57

Åh, vilken fin mysrulle de har!

 
Hanna

Hanna

10 juli 2010 18:22

Åh, så underbart det ser ut!
Där har dom det bra :D

http://abicos.bloggagratis.se

 
Bea

Bea

11 juli 2010 19:18

Marsvinet som inte har något hår, är det sjuk eller är det en speciell ras eller något. Jättegullig verkligen!

http://marsvinssidan.bloggplatsen.se

 
Natalie

Natalie

11 juli 2010 19:29

Bea: Sala är en skinny, ett nakenmarsvin. De är helt nakna på kroppen och har normalt lite hår på nos och ben. Sala är dock lite underbehårad även för att vara en skinny. Fullt frisk alltså...bara lite naken.

http://colinasmarsvin.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av colinasmarsvin - 15 november 2012 14:12

Ja tanken var ju att den här bloggen skulle lägga ner mer eller mindre när jag flyttade...men så åkte jag till en stor djuraffär här i Berlin för att handla foder och hundsängar och ja, då blir det som det blir med bloggandet.   Djuraffären var v...

Av colinasmarsvin - 30 oktober 2012 20:13

Imorgon går flyttlasset till Berlin. Kvar i Sverige bor Gollum och Zong, de har ett tillfälligt finfint hem hos min mamma. I och med att marsvinen försvinner så gör också den här bloggen. Jag finns fortfarande kvar på min vanliga blogg: colina och de...

Av colinasmarsvin - 24 oktober 2012 21:03

Hepp! Då är det en vecka kvar tills jag flyttar till Berlin och Gollum & Zong är redo att flytta till nytt hem. Råkar jag hitta någon intresserad redan nu innan jag åker är det toppen, om inte så bor de kvar tills det löser sig. Här kommer en liten p...

Av colinasmarsvin - 14 oktober 2012 17:51


Det har inte varit någon dans på rosor att föra samman Peruken och Gollum! Efter ett par dagar med sårig Gollum och skrämt tandhackande pratade jag uppgivet med Irene på Eragons. Irene har ju en enorm erfarenhet när det gäller det mesta som har med m...

Av colinasmarsvin - 9 oktober 2012 15:02

Några diskussioner på facebook och ett par bloggar fick mig att vilja skriva om ursäkter.   Människor har ursäkter för allt. "Det är så skitigt hemma ...men jag har ju helt enkelt inte haft tid..." eller "Jag vet att jag borde pluggat mer till te...

Ovido - Quiz & Flashcards