colinasmarsvin

Direktlänk till inlägg 16 maj 2012

Extreme makeover: Marsvinsedition

Av colinasmarsvin - 16 maj 2012 21:21

Idag kom två gamla bekanta på besök. Skipper som flyttade härifrån redan 2009 och Smulan som flyttade i början av 2011. Tjejernas matte hörde av sig i förra veckan och berätatde att hon hade problem med tovor i Skippers päls. Jag tyckte det enklaste var att ta hit tjejerna och ge dem båda en ordentlig omgång... och så blev det. Efter jobbet hämtade jag upp dem i stan och körde hem dem... och sen fick jag jobba!


Skippers päls var det tovigaste jag någonsin stött på! Hon har i "normala" fall en väldigt lång och glänsande svart päls. Himla vackert och himla opraktiskt! Jag fick leta ett bra tag innan jag faktiskt kunde lokalisera hennes bakdel under allt hår, rumpan såg ut som en smutsig teddyrumpa vid första anblicken.


 


Jag höll på länge och väl, klippte en millimeter i taget och sakta men säkert tog en liten marsvinskropp form under allt trassel. Här ser ni Skipper bredvid sin ENORMA tova.


 


Jag valde att klippa ner henne helt och hållet. Lång päls är fullständigt onödig på ett marsvin och framförallt på ett marsvin som får tovor. Jag har också pratat med hennes matte om att hålla henne kortklippt i fortsättningen. Jag hoppas och tror att hon följer mitt råd!


   


Personligen tycker jag Skipper blev snygg som korthårig och själv verkar hon trivas. Jag hoppas matte håller med när hon får tillbaka tjejerna i nästa vecka!


I övrigt var det roligt att återse dem båda. Framförallt Skipper var väldigt ängslig och orolig när hon var här men nu är hon betydligt tuffare (hon är det första marsvin som inte alls fungerade i min lilla flock utan betedde sig som en fullkomlig ragata!) och tamare, det är alltid roligt att se! Smulan var också hon mer framåt och fin i päls och form. Det är tydligt att familjen tycker om sina små och är måna om dem. Och det är det som ofta förbryllar mig. Jag har faktiskt aldrig stött på en marsvinsägare som haft marsvin med långa klor eller tovor, ensammarsvin etc som INTE verkat bry sig om djuret. Tvärtom tycks de flesta bekymrade över hur marsvinet har det. Jag undrar bara varför det tycks vara svårt att ta steget från att se hur något är på tok till att faktiskt göra något för att rätta till problemet?


För mig kliade det i fingrarna direkt när jag såg Skipper och vi hann knappt komma innanför dörren före jag satte fart med saxen. Det är ju så enkelt egentligen. Ett marsvin med såna här tovor mår inte bra. Det gör ont och stramar när hon går och det är klumpigt att ta sig fram. Dessutom fastnar skit (bokstavligt talat) och höstrån i pälstovan vilket i sin tur är både ohygieniskt och stickigt.


Och slutligen. Vad vill jag med det här inlägget? Jag vill inte skälla på Skippers matte. Jag vet att hon bryr sig, jag tror hon kommer hålla efter pälsen i fortsättningen och jag är glad att hon hörde av sig när det hela blev henne övermäktigt. Jag vill nog mest att alla ska tänka till. Gör jag det bästa jag kan för mina små och om jag inte kan ge dem det bästa kan jag ta hjälp av någon annan som kan?


Det är okej att tycka det är svårt att klippa päls eller klor men det är inte okej att inte ta hand om det. Veterinärer och djuraffärer kan hjälpa till... eller ring mig! Jag kan klippa både klor och päls och pilla öron och torka ögon och klämma på rumpor för att känna hullet. Så kort sagt. Vet du inte, eller kan du inte själv. Ring någon som kan.

 
 
Alice

Alice

17 maj 2012 09:56

Snyggt! :D

http://fotohunden.blogg.se

 
Peppar

Peppar

11 november 2012 11:09

Superbra tips! Har två långhåriga marsvin (ville ha korthår, men det fanns inte i djuraffären. Det fanns inte heller att vänta, med fyra barn i släptåg som väntat och väntat på att få marsvin :D )som blir toviga som bara den. Det blir en marsvin makeover dag här idag....

http://vitpeppar.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av colinasmarsvin - 15 november 2012 14:12

Ja tanken var ju att den här bloggen skulle lägga ner mer eller mindre när jag flyttade...men så åkte jag till en stor djuraffär här i Berlin för att handla foder och hundsängar och ja, då blir det som det blir med bloggandet.   Djuraffären var v...

Av colinasmarsvin - 30 oktober 2012 20:13

Imorgon går flyttlasset till Berlin. Kvar i Sverige bor Gollum och Zong, de har ett tillfälligt finfint hem hos min mamma. I och med att marsvinen försvinner så gör också den här bloggen. Jag finns fortfarande kvar på min vanliga blogg: colina och de...

Av colinasmarsvin - 24 oktober 2012 21:03

Hepp! Då är det en vecka kvar tills jag flyttar till Berlin och Gollum & Zong är redo att flytta till nytt hem. Råkar jag hitta någon intresserad redan nu innan jag åker är det toppen, om inte så bor de kvar tills det löser sig. Här kommer en liten p...

Av colinasmarsvin - 14 oktober 2012 17:51


Det har inte varit någon dans på rosor att föra samman Peruken och Gollum! Efter ett par dagar med sårig Gollum och skrämt tandhackande pratade jag uppgivet med Irene på Eragons. Irene har ju en enorm erfarenhet när det gäller det mesta som har med m...

Av colinasmarsvin - 9 oktober 2012 15:02

Några diskussioner på facebook och ett par bloggar fick mig att vilja skriva om ursäkter.   Människor har ursäkter för allt. "Det är så skitigt hemma ...men jag har ju helt enkelt inte haft tid..." eller "Jag vet att jag borde pluggat mer till te...

Ovido - Quiz & Flashcards