colinasmarsvin

Direktlänk till inlägg 22 januari 2012

Tysklandsflytt 2012

Av colinasmarsvin - 22 januari 2012 21:42

Nu är det officiellt. I höst flyttar jag, sambon och hundarna till Berlin på heltid.


Till en början var jag bestämt övertygad om att marsvinen skulle med. Såklart! De tillhör ju familjen... Men dels kommer vi resa en hel del och iom att vi inte känner några än i Berlin blir det svårt att hitta djurvakt. Och: på den senaste tiden har min sambos allergi försämrats... mycket. (Han är allergisk mot både häst, hund och marsvin, alla djur jag har!). Som vi bor idag är det under kontroll. Vi har 7 rok tillgodo och marsvinen har ett helt eget rum där sambon sällan behöver vistas. Hö och spån förvarar jag dessutom i en garderob i rummet- ännu längre från resten av huset. MEN när vi flytar flyttar vi till 2 rok. Det kommer bli så gott som omöjligt att hålla allergikern från marsvinen och vice versa och eftersom sambon gått från att inte alls behöva sin medicin till att ta medicin 4-6 ggr/dag och vakna upp med andnöd på nätterna... så känner jag att jag inte riktigt kan rättfärdiga att ta med fler djur än 100kg hund. Dessutom är jag såklart orolig att det förvärras så mycket att han inte ens klarar av hundarna till slut... och då blir vi plötsligt särbos efter 10 år ihop.


Så. Det är med tungt hjärna vi kommit fram till att småtttingarna behöver nya hem. Jag vet inte alls hur det ska gå till. Med tanke på hur svårt jag tycker det är att släppa iväg en del marsvin som  kommit för att omplaceras känns det nästan omöjligt att hitta tillräckligt bra hem till mina egna!


Det måste vara hos någon som behåller dem livet ut. Som låter dem vara en del av familjen, Som ger dem stooor springyta (inga gallerburar mao), som håller dem ihop med andra- självklart- ,som tar dem till veterinär vid minsta tecken på sjukdom, som pratar med dem en stund varje dag, som ger dem allt det där jag lovat ge dem och gett dem hittills.


Jag vet inte riktigt hur och var jag hittar det/de hemmen. Vet ni?



    


 
 
Alice

Alice

23 januari 2012 10:41

Åh, vad tråkigt att höra... Hade jag haft större bur så kunde de fått komma hem till mina marsvin, men tyvär har jag inte plats för en större/en till bur i mitt rum. Och det är i mitt rum jag vill ha marsvinen eftersom det är det enda rum de kan springa fritt på om dagarna utan att någon hund hittar dom.

http://fotohunden.blogg.se

 
Ingen bild

Mirielle

24 januari 2012 20:11

Vart är det du bor?? Vi har två grabbar hemma och det vore mysigt med några till!

colinasmarsvin

24 januari 2012 21:57

Vi bor strax utanför Norrköping. Maila gärna om du vill veta mer om mina små!
natalie@colina.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av colinasmarsvin - 15 november 2012 14:12

Ja tanken var ju att den här bloggen skulle lägga ner mer eller mindre när jag flyttade...men så åkte jag till en stor djuraffär här i Berlin för att handla foder och hundsängar och ja, då blir det som det blir med bloggandet.   Djuraffären var v...

Av colinasmarsvin - 30 oktober 2012 20:13

Imorgon går flyttlasset till Berlin. Kvar i Sverige bor Gollum och Zong, de har ett tillfälligt finfint hem hos min mamma. I och med att marsvinen försvinner så gör också den här bloggen. Jag finns fortfarande kvar på min vanliga blogg: colina och de...

Av colinasmarsvin - 24 oktober 2012 21:03

Hepp! Då är det en vecka kvar tills jag flyttar till Berlin och Gollum & Zong är redo att flytta till nytt hem. Råkar jag hitta någon intresserad redan nu innan jag åker är det toppen, om inte så bor de kvar tills det löser sig. Här kommer en liten p...

Av colinasmarsvin - 14 oktober 2012 17:51


Det har inte varit någon dans på rosor att föra samman Peruken och Gollum! Efter ett par dagar med sårig Gollum och skrämt tandhackande pratade jag uppgivet med Irene på Eragons. Irene har ju en enorm erfarenhet när det gäller det mesta som har med m...

Av colinasmarsvin - 9 oktober 2012 15:02

Några diskussioner på facebook och ett par bloggar fick mig att vilja skriva om ursäkter.   Människor har ursäkter för allt. "Det är så skitigt hemma ...men jag har ju helt enkelt inte haft tid..." eller "Jag vet att jag borde pluggat mer till te...

Ovido - Quiz & Flashcards