colinasmarsvin

Direktlänk till inlägg 20 november 2011

Tack

Av colinasmarsvin - 20 november 2011 15:42

För alla fina namntips. Vi funderar fortfarande här hemma. Det är en knepig process det här med att namnge sina små. Vissa marsvin känns helt självklara. Marsvinet Morgan var en sån. Han hette bara det på något vis. Vildvittra likaså. Andra som varit desto knepigare än Pomperipossa (en av Nikitas ungar som så småningom fick ett nytt hem) men hennes namn är en av mina absoluta favoriter. Kanske skulle man återanvända det? Jag är lite sugen samtidigt som det känns onödigt när det finns så många fina namn.


Egentligen skulle jag inte behöva komma på fler namn än två. Jag hade ju från början mina två små flickor Scarlet och Pimpernel. Så fint och passande. Fleer marsvin skulle jag inte ha...Och så försvann Pimpernell hastigt och olustigt från dåvarande uteburen. Halv panik utbröt- Scarlet är ensam! Två skinnyhonor flyttade in och fick nya namn. Chimera och Snorkfröken. Himla fina namn de med. Jag var nöjd. Tre små var alldeles tillräckligt. Och så dog Chimera och Scarlet mycket tragisk och plötsligt och ensam blev Snorkfröken. Snabbt snabbt, en ny kompis! Vildvittra flyttade in... å så kom PimPim som redan hade ett passande namn och så kom Sala (Simsala Samantha Bimbo) och så kom Nikita som egentligen bara var ett "arbetsnamn" men liksom fastnade.


Sen rullade det på med ett gäng omplaceringar som i vissa fall döptes om och ett par mer permanenta killar. Och så dog mina favoriter PipPim och Sala alldeles för tätt inpå varann...Inga fler marsvin skulel flytta in. det fick vara nog. Jag orkade inte med att förlora fler...


Men så visade det sig att Vittra och Nikita inte är gjorda för att bo ensamma (ihop). De är så skrajsna båda två och med sina kompisar PimPim o Sala blev de nästan normalmodiga. Ensamma såg jag knappt skymten av dem!


Så... när fröken marsvin (odöpt) flyttade in för att omplaceras och båda två genast levde upp och kom fram ur sina gömmor insåg jag att hon måste få stanna kvar....och då minskas listan på tänkbara namn drastikt. Namn som är nog så fina faller mig inte i smaken om jag skall ha dem i flera år framöver... och vi funderar vidare men fröken marsvin sitter säkert med sina nyfunna vänner i alla fall.

 
 
Camilla

Camilla

21 november 2011 18:58

Med tanke på herr kanin som blev Albert efter Albert Einstein kanske fröken marsvin kan anamma Curie efter Marie Curie, en annan Nobelpristagare. För övrigt en av fyra som har fått priset två gånger :-)

http://kring.kringelkroken.se

 
Marie

Marie

22 november 2011 12:54

Tänk så lite man styr över. (På gott och ont.) Ibland är saker och ting bara förutbestämda. :-)

http://dumlekola.bloggagratis.se

 
Emma(:

Emma(:

27 november 2011 00:35

Kolla kalendern efter namn (namnsdagar) så gjorde jag sen när jag såg Teresia bara stå där vart allt självklart!:)

http://emmayay.blogg.se

 
Alice

Alice

2 december 2011 19:59

Guuuh vilken fin blogg du har, följer direkt!
Jag har 2 marsvin här hemma, heter Hollywood Angel och Alakoski. Några namn jag tycker är fina är t.ex Easy, Marley, Calypso, Lucky, Madicken.

http://fotohunden.blogg.se

colinasmarsvin

4 december 2011 16:54

Välkommen :)

 
Alice

Alice

4 december 2011 12:41

Vad är det för ras på de svartvita marsvinen som ligger bredvid varandra på headern? :)

http://fotohunden.blogg.se

colinasmarsvin

4 december 2011 16:54

Jadu... Det är en virveltuss och en halvlånghårig klumptant med crest ;) (med andra ord... ingen aning)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av colinasmarsvin - 15 november 2012 14:12

Ja tanken var ju att den här bloggen skulle lägga ner mer eller mindre när jag flyttade...men så åkte jag till en stor djuraffär här i Berlin för att handla foder och hundsängar och ja, då blir det som det blir med bloggandet.   Djuraffären var v...

Av colinasmarsvin - 30 oktober 2012 20:13

Imorgon går flyttlasset till Berlin. Kvar i Sverige bor Gollum och Zong, de har ett tillfälligt finfint hem hos min mamma. I och med att marsvinen försvinner så gör också den här bloggen. Jag finns fortfarande kvar på min vanliga blogg: colina och de...

Av colinasmarsvin - 24 oktober 2012 21:03

Hepp! Då är det en vecka kvar tills jag flyttar till Berlin och Gollum & Zong är redo att flytta till nytt hem. Råkar jag hitta någon intresserad redan nu innan jag åker är det toppen, om inte så bor de kvar tills det löser sig. Här kommer en liten p...

Av colinasmarsvin - 14 oktober 2012 17:51


Det har inte varit någon dans på rosor att föra samman Peruken och Gollum! Efter ett par dagar med sårig Gollum och skrämt tandhackande pratade jag uppgivet med Irene på Eragons. Irene har ju en enorm erfarenhet när det gäller det mesta som har med m...

Av colinasmarsvin - 9 oktober 2012 15:02

Några diskussioner på facebook och ett par bloggar fick mig att vilja skriva om ursäkter.   Människor har ursäkter för allt. "Det är så skitigt hemma ...men jag har ju helt enkelt inte haft tid..." eller "Jag vet att jag borde pluggat mer till te...

Ovido - Quiz & Flashcards