colinasmarsvin

Direktlänk till inlägg 26 november 2010

Bygga Bokhyllebur

Av colinasmarsvin - 26 november 2010 19:47

Varförhemmabyggd bur?

Jo för "once you go hemmabygge you don´t go back!" Förutom att man kan ge marsvinen precis det hem man vill (Det kan vara jättestort, i våningar, i vinklar etc)så kommer man närmare sina marsvin på ett helt annat sätt i öppen bur jämfört med en gallerbur. Man slipper börja varje möte med de små genom ett skrammel. Det blir lätt att bara sträcka ned en hand och klia bakom ett öra eller presentera en godbit. Det är väldigt charmigt att se småttingarna stå på rad längs kanten och kika ut i väntan på mat och jag inbillar mig att marsvinen trivs bättre när de slipper ett galler framför näsan. Som en bonis blir det också snyggare än en gallerbur. Eftersom man själv väljer färg och utförande kan marsvinsburen bli en snygg möbel hemma!


Dessutom mår jag själv mycket bättre av att inte "bura in" marsvinen.


Så. Hur gör man då en egen bur?


Man kan såklart g göra det hur svårt som man vill. Den senaste buren byggde vi genom att såga till stora spånskivor och plexiglas. Men då har jag också en mycket händig sambo som jobbar med diverse praktiska maskiner som kommer väl tillpass när jag vill bygga marsvinsbur!  Vill man göra det jätteenkelt för sig gör man såhär:


1. Köp en bokhylla (Ex. Billybokhylla på IKEA 2m*80cm eller varför inte den ännu billigare lösningen: Loppis!)Köp vaxduk i valfri färg l Plocka fram en häftpistol.


2.Sätt ihop hyllan och lägg den på rygg.


3. Häfta fast vaxduken i botten på hyllen, se till att duken är så stor att den går minst en dm upp längs kanterna inuti hyllan men gärna ända vägen upp till kanten. Häfta både längs "golvet" och uppe längs kanterna.


4. Fyll mes spån, hus, hö och grönsaker.


5. Stoppa in marsvinen, klart!


Hur städar man en bokhyllebur?

Enkelt! Jag har en skyffel i plast  och en lite mindre spade. Med den lilla spaden skrapar jag ytan i buren från pluttar upp på den stora skyffeln och sedan slänger jag allt i en kasse. Kisset tar man smidigt upp med den lilla spaden. Städar man ofta så behöver man inte tömma buren helt utan tar bara det som ser smutsigt ut.


Nåväl. Jag hoppas ni fick ut något av mina instruktioner. Ikväll har marsvinen mumsat kligröt. Mycket uppskattat!


 

Marsvinet Morgan


 


Gollum


       


Nikita, Simsala, PimPim, Vittra och Smulan

 
 
Marie

Marie

27 november 2010 09:34

Ja, det är faktiskt inte svårare än så. Vill man ha lite stadigare botten så kan man be att få tillsågat en spånskiva på närmaste byggvaruhus och spikar fast den i botten.

Jag använder en vanlig hållare för vattenflaska till cykel till marsvinens vattenflaska som jag skruvar fast på bokhylleväggen. Passar bäst till en på 600 ml. Jättesmidigt!

Man ångrar sig aldrig! :-D

http://dumlekola.bloggagratis.se

 
Nellsan

Nellsan

12 december 2012 09:06

Kanon tips!

Men då måste jag fråga, vart får ni hö ifrån?
Köper ni det från en bonde? Eller fixar ni det själv?

Det kan ju vara bra att veta om jag ska bli marsvinsägare <3

http://tottiz.blogg.se

colinasmarsvin

18 december 2012 21:14

Hej!
Jag föder upp hästar så vi har en väldigt massa hö vi köper direkt från bonde. I mina ögon är det också det bästa höet. Skriver inte här i bloggen längre men maial gärna om du har några frågor
colinapre@gmail.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av colinasmarsvin - 15 november 2012 14:12

Ja tanken var ju att den här bloggen skulle lägga ner mer eller mindre när jag flyttade...men så åkte jag till en stor djuraffär här i Berlin för att handla foder och hundsängar och ja, då blir det som det blir med bloggandet.   Djuraffären var v...

Av colinasmarsvin - 30 oktober 2012 20:13

Imorgon går flyttlasset till Berlin. Kvar i Sverige bor Gollum och Zong, de har ett tillfälligt finfint hem hos min mamma. I och med att marsvinen försvinner så gör också den här bloggen. Jag finns fortfarande kvar på min vanliga blogg: colina och de...

Av colinasmarsvin - 24 oktober 2012 21:03

Hepp! Då är det en vecka kvar tills jag flyttar till Berlin och Gollum & Zong är redo att flytta till nytt hem. Råkar jag hitta någon intresserad redan nu innan jag åker är det toppen, om inte så bor de kvar tills det löser sig. Här kommer en liten p...

Av colinasmarsvin - 14 oktober 2012 17:51


Det har inte varit någon dans på rosor att föra samman Peruken och Gollum! Efter ett par dagar med sårig Gollum och skrämt tandhackande pratade jag uppgivet med Irene på Eragons. Irene har ju en enorm erfarenhet när det gäller det mesta som har med m...

Av colinasmarsvin - 9 oktober 2012 15:02

Några diskussioner på facebook och ett par bloggar fick mig att vilja skriva om ursäkter.   Människor har ursäkter för allt. "Det är så skitigt hemma ...men jag har ju helt enkelt inte haft tid..." eller "Jag vet att jag borde pluggat mer till te...

Ovido - Quiz & Flashcards