colinasmarsvin

Direktlänk till inlägg 25 oktober 2010

Nya marsvinsägare och ett nytillskott

Av colinasmarsvin - 25 oktober 2010 19:44

Mitt inganingsstopp går sådär måste jag säga. Jag har duktigt hänvisat vidare i de fall där jag kunnat men idag gav jag med mig. MEN, det är BARA för att faktiskt samtliga honor nu faktiskt är tingade eller utflyttade! Så. Idag fick jag ett nytillskott till omplaceringen. En riktigt liten sötnos (nåja, hon var ganska rejäl egentligen). Twixie heter hon och är en stadig teddydam i sina bästa år (3)iförd röd/brun fläckig päls i ett intressant mönster mönster. Än så länge huserar hon långt inne i höhögen och vägrar envist kika fram trots att de andra börjat mumsa i sig av hennes boning.


Idag flyttade också en liten. Pomperipossa som bott h är hela livet fick äntligen ett eget hem hos en lite äldre marsvinsdam som mist sin kompis. De nya ägarna verkade väldigt påläsat och intresserade och det gör mig alltid lika glad! Jag tror hon kommer få det så bra hon vara kan.


Inomhus har jag haft marsvinspyssel den senaste tiden. Tre olika par har jag för tillfället och eftersom samtliga par innehåller en skinny så kan inga flytta ut. Alltså har jag nu delat av min stooora bokhyllebur så Gollum & MOrgan  bor i ena delen och Gimli & Elliot i den andra. Mina flickor PimPim & Sala har tillfälligt fått flytta in i (håll i er nu) en gallerbur! Jag har lite dåligt samvete och matar dem med lite extra grönt för att lindra känslan av att ha satt dem i fängelse.


Anledningen till att de inte sitter i en egen bokhylla är att samtliga marsvin plötsligt gjort revolt! Efter att snällt ha hållt sig i sina burar har allihop kommit på att det går finfint att skutta över kanten. Problemet uppenbarade sig i förra veckan då jag var bortrest och sambon var marsvinsvakt.


Jag hade sett ett par sår på Gollum som bekymrade mig. Han och Morgan tycktes vara riktigt goda vänner och jag fattade inte varför Morgan skulle bitit honom. När jag reste bort bad jag Tommy (sambon) hålla ett extra öga på paret och snart ringde han och hade löst mystieriet. Gollums "elaka" bror skuttade ur sin bur och in till Gollum för att bråka!


Vi löste problemet genom att bygga en högre kant till Gimli och Elliot och trodde alla skulle hålla sig på plats...men icke. Snart därpå var både Gollum och PimPim (!!!) som aldrig lämnat buren, ute och rände runt på golvet. Efetrsom en femårig dam på inget sätt mår bra av att bli dräktig så fick flickorna raskt flytta in i en gallerbur.


Och eftersom jag inte har tid att bygga fler "berlinmurar" för tillfället så har Gollum och Morgan till sin stora glädje tillgång till hela arbetsrummet. De kommer och går som de vill och för det mesta ligger båda skönt utpösta i en ikeakasse med hö mitt på golvet.


Så fort vi har en ledig tid skall vi dock snickra ihop en våningsbur med rejäla kanter och sedan blir det husarresat får både flickor och pojkar...mitt parkettgolv mår nämligen sådär av fria marsvin.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av colinasmarsvin - 15 november 2012 14:12

Ja tanken var ju att den här bloggen skulle lägga ner mer eller mindre när jag flyttade...men så åkte jag till en stor djuraffär här i Berlin för att handla foder och hundsängar och ja, då blir det som det blir med bloggandet.   Djuraffären var v...

Av colinasmarsvin - 30 oktober 2012 20:13

Imorgon går flyttlasset till Berlin. Kvar i Sverige bor Gollum och Zong, de har ett tillfälligt finfint hem hos min mamma. I och med att marsvinen försvinner så gör också den här bloggen. Jag finns fortfarande kvar på min vanliga blogg: colina och de...

Av colinasmarsvin - 24 oktober 2012 21:03

Hepp! Då är det en vecka kvar tills jag flyttar till Berlin och Gollum & Zong är redo att flytta till nytt hem. Råkar jag hitta någon intresserad redan nu innan jag åker är det toppen, om inte så bor de kvar tills det löser sig. Här kommer en liten p...

Av colinasmarsvin - 14 oktober 2012 17:51


Det har inte varit någon dans på rosor att föra samman Peruken och Gollum! Efter ett par dagar med sårig Gollum och skrämt tandhackande pratade jag uppgivet med Irene på Eragons. Irene har ju en enorm erfarenhet när det gäller det mesta som har med m...

Av colinasmarsvin - 9 oktober 2012 15:02

Några diskussioner på facebook och ett par bloggar fick mig att vilja skriva om ursäkter.   Människor har ursäkter för allt. "Det är så skitigt hemma ...men jag har ju helt enkelt inte haft tid..." eller "Jag vet att jag borde pluggat mer till te...

Ovido - Quiz & Flashcards