colinasmarsvin

Alla inlägg den 2 oktober 2010

Av colinasmarsvin - 2 oktober 2010 20:00

I veckan flyttade en Elliot in i huset. Han fick heta Elliot efter att båda jag och sambon nästan samtidigt kommenterat att han verkligen såg ut som en liten pojkte. Elliot är fantastiskt söt. Alldeles för söt faktiskt för det rycker i "vill ha" nerverna i hjärnan när jag ser honom...och han är inte här för att stanna. Elliot införskaffade jag i djuraffären. Jag vet att jag gärna predikar om att inte köpa djur i affären och önskar att levande djur i affär skulle förbjudas helt och hållet. MEN Gimli behövde en kompis och efter att ha hört mig för både här och där utan resultat fick det bli affären. (Dock vet inte Eliotom om att han förstör för kommande små marsvin genom att bli inköpt i affär. Han vet bara att det serveras mat och att han har en halvjobbig polare att springa efter. Och han verkar ganska nöjd med det).


I affären suckade och stönade biträdet över att han sprang undan i buren. Ett hus vältes över en annan rädd liten kille i jakten på Elliot. Sedan plockades han in i en liten kartong med spån och med ett utbyte av pengar var han på väg hem. Några skötselråd fick vi inte med oss. Det var tur att min syster plockade upp honom och inte jag...annars hade fler småttingar fått följa med hem.


   

Elliot bor som sagt med Gimli och första kvällen var det ett jäkla liv på den äldre. Det klättrades och mosades bebis hela tiden. Och jag som satt ihop ett antal hundar under de åren jag drev hundpensionat och ett antal hästar och marsvin på senare tid, jag ojjade och oroade mig...Till sist slängde jag iväg ett mail till Irene på eragons och rådfrågade över marsvinens beteende.


Hon svarade snabbt som attan och idag fick jag chansen att pladdra marsvin en stund och fråga om allt jag trodde mig veta eller inte visste alls. Kändes riktigt bra! Man lär sig hela tiden något nytt för även om jag har ett helt gäng marsvin och läser, observerar och frågar så har jag inte haft de små liven mer än 1 ½ år i vuxen ålder!


Idag har det hela lugnat ned sig betydligt. Nu sitter grabbarna och mumsar mat ihop och det är bara lite då och då som Gimli känner ett behov av att uppvakta den lille.


Idag har också ett nytt par introducerats för varandra. Cherokee vars öga är läkt och fint har fått flytta ut till omplaceringen och in kom Marsvinet MOrgan. Jag fick känslomässiga problem när Gollum & Gimli kom tillbaka. Led när jag tvingades lämna Gollum första gången och kände verkligen att jag inte ville göra det ingen. Samtidigt hade jag bestämt mig för att behålla Marsvinet MOrgan...och två kastrater med tjejerna kändes inte som en hit.


Så...av helt egoistiska skäl bestämde jag mig för att prova fösa ihop Gollum och Marsvinet Morgan. På så sätt kan de två få stanna som ett par och jag (läs kära sambon) får lov att bygga en fin våningsbur till arbetsrummet...Visst blir det 6 marsvin istället för 5 som är min maxgräns inne...men jag har aldrig varit så bra på matte så det gör inget.


     

Till en början fick killarna bekanta sig med varanda på köksgolvet och det gick riktigt fint till. Gollum försökte burra och kuttra och Morgan ignorerade. När Gollum blev för intensiv fick han en "kast med huvudet" från Morgan och sprang genast undan.

Efter ett par timmar ute fick killarna flytta in på toaletten.


Det kändes bra att ge dom ett utrymme där de får vara helt för sig själva och ha hyfsat stor yta att röra sig på. Så toaletten på nedervåningen som aldrig agerat toalett utan snarare fungerat som "fult rum att förvara skräp vi inte orkar slänga bort" blev marsvinsrum. Sambon är i Stockholm över helgen så jag skickade ett sms om att det nu bor marsvin i badrummet. Fick till svar "jaha, vilka då, kul". Det krävs stort hus och en lite speciell person för att bo med mig tror jag...marsvin, hundar och hästar lite överallt...och så en pälsallergisk sambo med stort tålamod. 


 


Gollum är ful i huden (torr förutom såren som Gimli orsakat) och fick ett oljebad innan de sattes in i "buren". Skall hålla koll på hur det untvecklar sig i veckan men eventuellt blir det en tur till veterinären för hans del. 


I morgon kommer det marsvinsbeökare till Marshmallow och Cherokee.

Ovido - Quiz & Flashcards