colinasmarsvin

Direktlänk till inlägg 11 augusti 2011

Gollum & MarsvinetMorgan har ordet

Av colinasmarsvin - 11 augusti 2011 14:55

Gollum & Morgan har ordet:

Vi undrar en grej. När vi ibland spanar in marsvinsbrudarpå blocket på ser vi massor av andra marsvin som bara har ett par nävar spån (eller de där märkliga pelletsliknande sakerna många använder i burarna idag) som underlag i buren. Vi undrar: Är det någon som på allvar tror att det är bekvämt för oss att halka runt på ett kalt burbotten med lite spånstänk här och var? 


Om ni tror det kan vi meddela att det är skitobekvämt att behöva smyga fram för att inte halka! Vi vet för vi springer på mattes hala golv ibland. Om man busar loss och popcornar lite snyggt på halt underlag finns alltid risken att man halkar och gör sig illa ordentligt också...så det så. 


Och sen! Hur mysigt tror ni det är när pisset inte har någonstans att ta vägen utan bara liksom rinner runt på burgolvet? Äckligt...det är vad det är.


Varför vill mattar och hussar snåla med strö? Spånbalar är inte speciellt dyra har vi förstått och det skräpar faktiskt ner mer utanför buren om man har lite spån än mycket eftersom ett halkigt marsvin sprätter mer än ett som inte halkar runt.


Så, vi skäller på en del idag: Lägg in ordentligt med strö i buren hos era små! Det skall vara ett rejält lager som inte glider isär och visar burbotten så fort man röjjer loss. 


 

Å så är det med det! (Hälsar Gollum & Morgan)

 
 
Marie

Marie

12 augusti 2011 06:56

Hear, hear!!!

http://dumlekola.bloggagratis.se

 
Ingen bild

MJ

16 augusti 2011 18:44

Himla gulliga! Och absolut sanna ord.

Undrar bara om du har kontakt med alla som flyttat och vet att alla har det bra som inte bor med dessa gossar.

colinasmarsvin

27 augusti 2011 18:51

Hej! Visst håller jag kontakten efter att marsvinen flyttat. En del familjer hör av sig regelbundet och skickar bilder och berättelser om sina små vilket är enormt uppskattat! Andra mailar jag någon gång ibland för att uppdatera mig om läget. Tyvärr är det någon jag inte fått tag i. Dock är alla hem väl valda så jag hoppas såklart att samtliga småttingar fått så bra de bara kan få det.

 
Ingen bild

Hanna

25 augusti 2011 19:58

Och här hemma har de ett ca 14cm tjockt lager med spån och sedan tidningar allra längst ner. Och sedan 15cm hö i ett hörn som de kurar in sig i :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av colinasmarsvin - 15 november 2012 14:12

Ja tanken var ju att den här bloggen skulle lägga ner mer eller mindre när jag flyttade...men så åkte jag till en stor djuraffär här i Berlin för att handla foder och hundsängar och ja, då blir det som det blir med bloggandet.   Djuraffären var v...

Av colinasmarsvin - 30 oktober 2012 20:13

Imorgon går flyttlasset till Berlin. Kvar i Sverige bor Gollum och Zong, de har ett tillfälligt finfint hem hos min mamma. I och med att marsvinen försvinner så gör också den här bloggen. Jag finns fortfarande kvar på min vanliga blogg: colina och de...

Av colinasmarsvin - 24 oktober 2012 21:03

Hepp! Då är det en vecka kvar tills jag flyttar till Berlin och Gollum & Zong är redo att flytta till nytt hem. Råkar jag hitta någon intresserad redan nu innan jag åker är det toppen, om inte så bor de kvar tills det löser sig. Här kommer en liten p...

Av colinasmarsvin - 14 oktober 2012 17:51


Det har inte varit någon dans på rosor att föra samman Peruken och Gollum! Efter ett par dagar med sårig Gollum och skrämt tandhackande pratade jag uppgivet med Irene på Eragons. Irene har ju en enorm erfarenhet när det gäller det mesta som har med m...

Av colinasmarsvin - 9 oktober 2012 15:02

Några diskussioner på facebook och ett par bloggar fick mig att vilja skriva om ursäkter.   Människor har ursäkter för allt. "Det är så skitigt hemma ...men jag har ju helt enkelt inte haft tid..." eller "Jag vet att jag borde pluggat mer till te...

Ovido - Quiz & Flashcards