colinasmarsvin

Direktlänk till inlägg 24 april 2011

Grönbete!

Av colinasmarsvin - 24 april 2011 20:14

Nåja...nästan i alla fall. Medan jag var borta passade grönskan på att komma på allvar och nu kan marsvinen till allas förtjusning äta gräs varje dag. I helgen har jag börjat förbereda för marsvinens flytt till utomhushagen. Jag har rensat bort fjolårets bädd. Vilket innebar ett antal lass med skottkärran då jag skulle tömma högar med halm och hö från en 10kvm stor hage. När hagen väl var tömd lassade jag ut massor med jord och i veckan skall gräsfröna ut. Förhoppningsvis är rackarna snabbväxande så alla marsvin får komma ut och beta om bara två-tre veckor.


Innan dess vill jag hitta nya hem till Frej och Bruno. De är de enda killarna kvar i omplaceringen. Visst vill Twixie också flytta men en hona mer eller mindre i flocken i sommar gör ilksom ingen skillnad!


 

(sötaste Frej...idag en storlek större)

 
 
Ingen bild

Katja

26 april 2011 15:31

Hej!

När du skriver att marsvinen ska få flytta ut till utomhushagen, menar du då att de kommer att bo ute dygnet runt? Jag har fått för mig att marsvin aldrig ska vara utomhus när det är mindre än 15 grader ute. Hur klarar de det nattetid? Då kan det bli både kallare och fuktigare sommartid än vad jag har fått lära mig att de klarar av. De är ju trots allt är djur som är anpassade efter ett varmare klimat. Mina marsvin får vara ute dagtid men jag tar alltid in dem under natten. Jag är nyfiken på hur du tänker angående det?

Glad påsk!
Katja

colinasmarsvin

27 april 2011 22:34

Hej Katja!
Visst går de ute dygnet runt. Det stämmer bra att marsvin inte tål kyla, fukt och drag alltför bra så en isolerad bur med torrt botten är en självklarhet för att ha marsvinen ute. Mina flyttar ut när hela dygnet känns varmt och förra året bodde de ute ända in i september.

Deras utebur är en 10kvm stor hundrastgård som har både heltäckande golv (som jag nu sår gräs över) samt tak. Jag har även ordnat med presenningar på sidorna för att slippa drag och "snedregn".

I ena hörnan av buren har de en stor hög med halm där de bygger gångar och håller sig varma. Sedan har de såklart flera ordentliga hus och mysrullar etc som skyddar ytterligare mot drag.

Det var första året för mig förra sommaren som mina gick ute och de trivdes kanonbra! Jag märkte absolut inte av att de skulle blivit kalla. Däremot fick min gammeltant flytta in efter ett tag då hon kändes lite trött av värmen!

Så kort sagt. Min erfarenhet är att så länge det är några plusgrader, man vänjer in marsvinen försiktigt och ser till att uteburen har dragfria och självklart torra ställen behöver man oroa sig mindre för kylan på sommaren än värmen.

Mvh Natalie

 
Ingen bild

Katja

2 maj 2011 19:31

Spännande! Det låter som om jag kanske har ett sommarprojekt att ta tag i :)

MVH
Katja

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av colinasmarsvin - 15 november 2012 14:12

Ja tanken var ju att den här bloggen skulle lägga ner mer eller mindre när jag flyttade...men så åkte jag till en stor djuraffär här i Berlin för att handla foder och hundsängar och ja, då blir det som det blir med bloggandet.   Djuraffären var v...

Av colinasmarsvin - 30 oktober 2012 20:13

Imorgon går flyttlasset till Berlin. Kvar i Sverige bor Gollum och Zong, de har ett tillfälligt finfint hem hos min mamma. I och med att marsvinen försvinner så gör också den här bloggen. Jag finns fortfarande kvar på min vanliga blogg: colina och de...

Av colinasmarsvin - 24 oktober 2012 21:03

Hepp! Då är det en vecka kvar tills jag flyttar till Berlin och Gollum & Zong är redo att flytta till nytt hem. Råkar jag hitta någon intresserad redan nu innan jag åker är det toppen, om inte så bor de kvar tills det löser sig. Här kommer en liten p...

Av colinasmarsvin - 14 oktober 2012 17:51


Det har inte varit någon dans på rosor att föra samman Peruken och Gollum! Efter ett par dagar med sårig Gollum och skrämt tandhackande pratade jag uppgivet med Irene på Eragons. Irene har ju en enorm erfarenhet när det gäller det mesta som har med m...

Av colinasmarsvin - 9 oktober 2012 15:02

Några diskussioner på facebook och ett par bloggar fick mig att vilja skriva om ursäkter.   Människor har ursäkter för allt. "Det är så skitigt hemma ...men jag har ju helt enkelt inte haft tid..." eller "Jag vet att jag borde pluggat mer till te...

Ovido - Quiz & Flashcards