colinasmarsvin

Direktlänk till inlägg 20 februari 2011

Vad är för litet?

Av colinasmarsvin - 20 februari 2011 18:06

På ett marsvinsforum på nätet där jag läser någon gång ibland men sällans skriver diskuteras det mycket. Nu är det framförallt ett ämne som dragit mina blickar till sig. Det handlar om vilket utrymme ett marsvin behöver. En person frågar om 75*70cm räcker åt två hanar. Mer än så har hon inte plats för. En del hävdar att det går finfint andra tycker det är på tok för litet. En del kontrar med siffrorna lagen tillåter som minsta mått för marsvin. Jag tänker att om vi alltid gav våra djur minsta möjliga som lagen tillät vad gäller utrymme, skötsel och vård...då skulle våra djur inte ha särskilt givande liv.


Vi sägs ha tuffa djurskyddslagar men i mina ögon är djurens rättigheter i vårt samhälle rena rama skämtet. En bur på 70*75 cm ger inte utrymme för att gå undan sin fängelsekompis. Det ger inte utrymme för popcornskutt, upptäcksfärder och snabba rusningar. Visst får ett marsvin plats att äta, skita och sova på 70*75 cm men är det så vi vill att våra vänner skall leva sina liv år efter år?


 Marsvin är inga soffpotatisar. De tycker om att röra på sig, vandra hit och dit, leta mat, busa och rusa runt i glädjeryck. Själv skulle jag inte vilja ha djur om jag inte kände att jag kunde ge dem de bästa tänkbara liv de kan ha (inom rimliga gränser, helst skulle säkert alla marsvin vilja vara fria men i vårt klimat fungerar det troligtvis inget vidare).


 Många hävdar atta marsvinen inte ser ut att lida på liten yta och det kan säkert stämma på sätt och vis. Djur är tacksamma för så lite. De finner sig snabbt i de situationer vi sätte dem i och har knappast något annat val.


Men om marsvinen fick välja själva. Är det någon som tror de väljer 70*75 cm istället för frihet i ett helt rum? Ja...jag förstår att alla inte har möjlighet att ha marsvinen lösa dygnet runt, jag har det inte själv! Men det gör mig beklämd att se att man inte erbjuder dem något mer än minsta möjliga. Sen får andra tycka att jag är hur tjatig och tjurskallig som helst...


Marsvinens måsten i min värld: Sällskap* Utrymme*Mat&vatten*Gömställen

Som extra bonus kommer, roliga tunnlar, mysrullar, kel och pyssel och extra smaskiga godbitar från taccobuffén.


Idag har mina inneboende roat sig med att pissa ned parketten.

 

Gollum myser i tjejernas mysrulle.


 


Och flirtar med en måttligt road Pimpim som motionerar utanför hans bostad.


   

Kamoflage  * 2


 


Sala mumsar pinne


 

...och Pimpim är sådär märkligt olik ett marsvin som bara hon kan vara...



 
 
Ingen bild

Leif Carlsson

22 februari 2011 15:34

alltid lika kul att läsa dina blogginlägg. Håller med dig i din kritik om djurskyddslagarna. Att ha ett djur i fångenskap för sitt nöjes skull, vilket det faktiskt handlar om oavsett om man har hund, katt, marsvin eller vad det nu är måste också handla om att djuret känner en relativ frihet att röra sig, trivas och helt enkelt må bra. Förhoppningsvis är de människor som inte lever efter detta en försvinnande minoritet även om varje enskilt fall förstås är bedrövligt.

 
Ingen bild

Flemming

22 februari 2011 21:43

Skamligt är ordet!

Ingen har fördömt denna form av djurhållning, sedan inlägget gjordes 20/2-2011.
Skall det tolkas att ni i det tysta, godtager att marsvin och andra smådjur, sätts i burar som är alldeles för små ?
Lagen är en sak men trevnaden och en god livskvalitet är något helt annat!
Ni som försvarar små burar och andra underligheter, gör följande på lördag.
Sätt er i badrummet, stäng av mobilen, lämna datorn utanför, ta med lite ätbart och stanna där i 23 timmar, för naturligtvis skall ni få komma ut en liten runda på en timme…
Glöm inte att säga till någon att dom skall banka på dörren med jämna mellanrum för att höra hur ni mår dvs. ”gulla” lite med er, genom det fiktiva burgallret.
Så här har många smådjur det under hela sin livstid och den som kan försvara detta utan att skämmas, den vill jag gärna träffa…


Jag kan till 100% förstå en sann marsvinsmänniska som kallar forumsdeltagarna för ett mindre smickrande ord…
Alla på detta forum skall inte ha en känga men procenttalet är högt, mycket högt…

Nä jag är inte arg när detta skrivs men någon gång, måste foten sättas ner!

Flemming


 
En doft av lavendel

En doft av lavendel

26 februari 2011 22:02

Jag tycker att det är helt OK att ställa frågor om burars storlek men det ska ske INNAN man skaffar ett djur som ska sitta i bur större delen av dygnet. Vår nymfparakit som vi hade i 24 år satt i en lite för liten bur men det var OK enligt veterinärer då han var ute och flög i minst 16 timmar/dag och alltid var med oss vid t.ex matbordet eller sov middag i sängen brevid husse osv. Att endast se till vad lagarna säger angående vår djurhållning tycker jag är fel då man ska göra allt i sin makt för att djuren ska ha det så bra som möjligt. LFör många är det lätt att gömma sig bakom paragrafer.

http://www.endoftavlavendel.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av colinasmarsvin - 15 november 2012 14:12

Ja tanken var ju att den här bloggen skulle lägga ner mer eller mindre när jag flyttade...men så åkte jag till en stor djuraffär här i Berlin för att handla foder och hundsängar och ja, då blir det som det blir med bloggandet.   Djuraffären var v...

Av colinasmarsvin - 30 oktober 2012 20:13

Imorgon går flyttlasset till Berlin. Kvar i Sverige bor Gollum och Zong, de har ett tillfälligt finfint hem hos min mamma. I och med att marsvinen försvinner så gör också den här bloggen. Jag finns fortfarande kvar på min vanliga blogg: colina och de...

Av colinasmarsvin - 24 oktober 2012 21:03

Hepp! Då är det en vecka kvar tills jag flyttar till Berlin och Gollum & Zong är redo att flytta till nytt hem. Råkar jag hitta någon intresserad redan nu innan jag åker är det toppen, om inte så bor de kvar tills det löser sig. Här kommer en liten p...

Av colinasmarsvin - 14 oktober 2012 17:51


Det har inte varit någon dans på rosor att föra samman Peruken och Gollum! Efter ett par dagar med sårig Gollum och skrämt tandhackande pratade jag uppgivet med Irene på Eragons. Irene har ju en enorm erfarenhet när det gäller det mesta som har med m...

Av colinasmarsvin - 9 oktober 2012 15:02

Några diskussioner på facebook och ett par bloggar fick mig att vilja skriva om ursäkter.   Människor har ursäkter för allt. "Det är så skitigt hemma ...men jag har ju helt enkelt inte haft tid..." eller "Jag vet att jag borde pluggat mer till te...

Ovido - Quiz & Flashcards