colinasmarsvin

Alla inlägg den 15 november 2012

Av colinasmarsvin - 15 november 2012 14:12

Ja tanken var ju att den här bloggen skulle lägga ner mer eller mindre när jag flyttade...men så åkte jag till en stor djuraffär här i Berlin för att handla foder och hundsängar och ja, då blir det som det blir med bloggandet.


Djuraffären var verkligen enorm! Den hade allt och lite till, däribland levande djur. I Sverige lider jag varje gång jag ser marsvinen i djuraffärer. Där hör det till normen att djuren är unga, livrädda och mest trycker i ett hörn av den kala bur de blivit tilldelade. Har de tur finns både ett hus (på 4-5 marsvin) och en tuss hö där de kan gömma sig. Har de otur trycker de bara in ansiktet under varandra i sina försök att komma undan nyfikna besökare. Jag har besökt en svensk djuraffär där marsvinen hade det drägligare, hyfsat stor hage, gott om hö och flera hus...för honorna. Hanarna satt fortfarande i sina små tråkiga burar och ingenstans fanns det information som berättade att marsvin behöver kompisar för att må bra!


Nåväl. De flesta vet hur det ser ut i sveriges djuraffärer. I landet där vi slår oss för bröstet och hävdar att vi har det bästa djurskyddet i världen (?) Snack!


Djuraffären jag besökta häromdagen var totalt annorlunda. Marsvinen gick i flockar med kastrater i varje flock. Burarna (eller hagarna egentligen) stod en bit upp från golvet, var stora, riktigt stora och så härligt inredda! Massor av hö överallt, hus, tunnlar, broar allt om vartannat i en salig röra och marsvinsflocken som bestod av ett tiotal individer...de var inte rädda alls! Där fanns blandat vuxna djur med unga nykomlingar, alla lika nyfikna och glada. Hela flocken var så levande! En mumsade hö, en annan sov mitt i buren, en tredje popcornskuttade och en fjärde klättrade runt på hustaken. Precis såhär skulle alla marsvin få ha det! (minus saltstenen)


     


   


En annan överraskande sak var det här med kastraterna. Affären hade flera kastrater inne och de rekommenderade en kastrat med två- tre honor som idealflocken. Hur många djuraffärer i Sverige vet ens om att det GÅR att kastrera marsvin liksom???


Lite här och var i butiken fanns skyltar med listor "att tänka på innan djurköp". Där stod allt det där jag själv upplyser om. Att en vuxen alltid måste ha ansvaret, att det måste finnas pengar för att ta djuret till veterinär om det blir sjukt....etc etc.


Jag blev alldeles lycklig och samtidigt bedrövad. Vad är det som gör att Svenska djuraffärer vägrar anpassa sig efter djurens bästa? Varför envisas dom med att sälja ensamma djur och bara sälja ungar? Varför bryr de sig inte om att det är liv de säljer, små liv men ändock liv?



Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards